Vuosi 2023 oli upea osa Pickalan historiaa ja ainutlaatuinen näyttö kuuluisasta Pickala hengestä. Allekirjoittaneelle vuosi jää historiaan Ladies Open by Pickala Rock Resort tapahtumasta sekä ennen kaikkea historiamme korkeimmista asiakastyytyväisyys tuloksista. Asiakastyytyväisyys (Players First) oli historiallisella tasolla osakkaiden (78), jäsenien (74), vuokrapelaajien (70), kuin vieraspelaajienkin (71) osalta. LET tulee jäämään Pickalan historiikkeihin yksittäisenä onnistumisena, asiakastyytyväisyys taas on määrätietoisen ja pitkäjänteisen työn tulos.
Avain tekemisessämme on aina ollut omaan toimintaan keskittyminen, mutta nyt voidaan samalla todeta, että olemme asiakastyytyväisyydessä Uudenmaan ykkösiä kaikissa kategorioissa historiamme suurimalla erolla seuraavaan. Haluankin tässä kohtaa kiittää upeaa henkilökuntaamme sinnikkäästä, sitoutuneesta ja pitkäjänteisestä työstä Pickalan yhteisön eteen ja ennen kaikkea uskosta päivittäiseen jatkuvaan kehitykseen.
Aktiivisten pelaajien yhteisö
Vuosi oli historiallinen myös pelattujen kierrosten osalta, kun laskuista jätetään pois kaksi poikkeuksellista korona vuotta (2020+2021). Kierroksia ehdittiin pelata 91 317 ennen lumen tuloa (82 930/2022). Kaikista pelatuista kierroksista omat pelaajat pelasivat 81 % ja vieraspelaajat 19 %. Red Cardilaiset puolestaan pelasivat 42 % ja Silver Cardilaiset 37 %. Omien pelaajiemme vieraiden osuus on ollut noin 75 % kaikista vieraspelaajista.
Kierrosmäärän lisäys johtuu viimeisten vuosien aikana vilkastuneesta osakekaupasta, aktivoimattomien pelioikeuksien määrän vähentymisestä sekä osakkeiden ja pelioikeuksien siirtymisestä aktiivisille pelaajille. Näiden vetovoimaa mittaavien tekijöiden lopputulemana sekä osakkeen hinta että vuokrapelioikeuden hinta ovat nousseet. Samalla aktiivisten pelaajien määrä Pickalassa on lisääntynyt, kasvattaen kierrosmääriä aikaisemmasta.
Omat pelaajamme pelasivat noin 35 kierrosta/pelioikeus, kun laskennallisena kierrosmääränä golfyhtiöissä yleisesti on käytetty 20-25 kierrosta. Omien pelaajien kierrosmäärän lisääntyminen on pakottanut tiukentamaan tapahtumakäytäntöjämme. Tällä kaudella pystyimmekin tarjoamaan omille pelaajille ajanvaraukseen aikaisempaa enemmän Prime Time lähtöjä. Yhtiön järjestämissä tapahtumissa oli tällä kaudella 4 500 pelaajaa, kun vuonna 2019 pelaajia oli vielä 7 000 (5 600/2022). Viikonloppuisin yhtiön tapahtumissa oli 700 pelaajaa, kun heitä vuonna 2019 oli vielä 2 000 pelaajaa (800 /2022).
Talous
Yhtiön tulot ylittävät ensimmäistä kertaa tänä vuonna neljä miljoonaa euroa LET tapahtuman kanssa ja ilman tapahtumaakin pääsemme lähelle. Samalla vastikkeiden ulkopuolelta tulevan rahan osuus on noussut lähes miljoonalla eurolla (ilman LET tapahtumaa) reilussa kymmenessä vuodessa.
Vuoden 2022 aikana kustannusten nousu osui kovaa golfyhtiöihin: koneet, lannoitteet, siemenet, torjunta-aineet, polttoöljy, bensa, hiekka kallistuivat vain muutamia luetellakseni. Kentänhoitokoneet kallistuivat viidessä vuodessa 60 %, joka tarkoittaa 2018 tehdyn konehankintasopimuksemme hinnan osalta 850 000 euroa. Tälle kaudelle verottajan uusi tulkinta haja-asutusalueilla sijaitseville golfkentille nosti kiinteistöveroamme 193 000 euroa. Nämä ovat asioita, joita meidän on otettava huomioon tulevaisuutta suunniteltaessa.
Jotta pystymme jatkossa erottumaan markkinassa ja säilyttämään kilpailukykymme, meidän on kyettävä lisäämään tuloja edelleen sekä investoimaan entistä laadukkaampaan pelikokemukseen. Hallitus onkin lähtenyt päivittämään olemassa olevaa strategiaa, joka julkaistaan keväällä 2024.
Robotiikalla lisää resursseja kentänhoitoon
Kaudelle 2022 toimme ensimmäisenä Pohjoismaihin RMS-robottiteknologian. Kaudella 2023 käytössämme oli kaksi väyläleikkuria ja yksi raffileikkuri. Strategiamme on ollut lisätä robotiikan kautta laatua kentänhoitoon ilman kustannusten kasvua.
Jatkuvasti kehittyvä robotiikka tarjoaa golfkentille entistä enemmän mahdollisuuksia tulevaisuudessa ja tässä kehityksessä haluamme olla vahvasti mukana. Tällä hetkellä olemme valmistelemassa tiekarttaa robotiikan laajempaan hyödyntämiseen. Merkittävä tekijä robotiikan laajempaan käyttöönottoon on Park kentän uudistamisella, joka mahdollistaa kenttäkokonaisuuden sähköistyksen.
Kehityshankkeet asiakaskokemuksen takeena
Tärkeimpinä kehityshankkeina kaudella olivat robotiikan lisääminen, palvelupolkuajattelu, kentän turvallisuus sekä Parkin kehityshankkeen edistäminen. Rangen kehitystä jatkettiin ja uusi 14-paikkainen lyöntikatos valmistui keväällä. Samalla uudistimme lyöntikatoksen alueen ruoholyöntipaikat. Seasiden etuysin kastelujärjestelmäremontin viimeistelytyöt valmistuivat myös kesän aikana ja kentille tehtiin perusparannuksia mm. kuivatuksen osalta.
Park hanke etenee keskustelujen kautta
Park kentän MasterPlan julkaistiin osakkaille lokakuun lopussa ja sen pohjalta on pidetty infotilaisuus sekä keskustelutilaisuus. Master Planin jatkona Nicklaus Design toimittaa alkuvuodesta 2024 Detailed Course ja Technical Plan suunnitelmat. Yksityiskohtaisten suunnitelmien ja maaperätutkimuksen pohjalta vesiesteiden syvyydet sekä massamäärät tarkentuvat ja suunnitelma saa lopullisen muodon.
Keskustelutilaisuuden ja tammikuussa valmistuvan finalisoidun Master Planin pohjalta hallitus jatkaa nyt keskustelutilaisuudessa nousseiden asioiden selvittämistä. Keskustelutilaisuuksia järjestetään mahdollisimman paljon, jotta osakkaat saavat laaja-alaisesti tietoa projektiin liittyen sekä kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa prosessin etenemiseen.
Hallitus tuo hankkeen Pickala Golfin yhtiökokouksen päätettäväksi syksyllä 2024.
LET ylitti kaikki odotukset
LET tapahtuman osalta teimme nopeita päätöksiä vuoden 2022 lopulla, kun meille tarjoutui Golfliiton puolelta järjestelymahdollisuus. Vaikka lähdimmekin projektiin reilulta takamatkalta, niin budjetin kuin järjestelyjenkin osalta, päätöstä ei ole tarvinnut katua hetkeäkään.
Pystyimme hyvin sujuneen kumppanihankinnan johdosta järjestämään huomattavasti laadukkaamman tapahtuman kuin alun perin oli tarkoitus. Tärkeä osa tapahtumakokemusta ja järjestelyiden sujuvuutta oli nostaa vapaaehtoisten määrää 150 henkilöstä 250 henkilöön. Voisikin todeta, että järjestimme Suomen oloissa kansainväliset kriteerit täyttävän ikimuistoisen viikon niin pelaajille, kumppaneille kuin katsojillekin.
Tapahtuman onnistumisesta kaikkein suurin kiitos kuuluu vapaaehtoisille, joita ilman Suomen oloissa ainutlaatuinen tapahtuma, olisi ollut mahdotonta järjestää.
Tapahtuma täytti kaikki sille asetetut tavoitteet mukaan lukien positiivinen euromääräinen tulos 53 000 euroa.
Avoimesti ja arvostaen vuoteen 2024
Henkilökohtaisesti olen ollut talven ja kevään merkittävissä määrin kiinni myyntityössä sekä LET tapahtuman järjestelyissä. Historiallinen vuosi onnistumisineen kertovatkin henkilökuntamme, strategisten kumppaneiden ja vapaaehtoisten mahtavasta sitoutuneisuudesta ja osaamisesta. Vuosi on ollut upea näyte Pickalan hengestä.
Pickalassa on teossa sekä suunnitteilla upeita asioita, jotka toteutuessaan lisäävät golfyhtiön ja alueen arvoa merkittävästi. Tulevan vuoden aikana keskustelujen keskiössä on Pickalan historian merkittävin investointihanke Park ReDesign. Haluan jo tässä vaiheessa kiittää kaikkia osakkaita menneiden keskustelutilaisuuksien rakentavasta hengestä. Prosessin edetessä ja päätösten lähestyessä on varmaa, että puheenvuorot ja mielipiteet jyrkentyvät.
Vuosi 2024 tulee toden teolla testaamaan yhteisöämme. Omalta osaltani voin luvata rehellistä ja avointa prosessia, jossa arvostetaan erilaisia mielipiteitä sekä argumentoidaan faktoilla.
Uskon ja luotan siihen, että yhteisömme seisoo näiden samojen arvojen takana ja erilaisista näkökannoista huolimatta pystymme edistämään prosessia arvokkaasti ja arvostavasti.
Golfin arvomaailma juontaa rehellisyydestä ja kunnioituksesta, johon myös Park ReDesign prosessin osalta on hyvä kiinnittyä. Näin toimien, vuosi 2024 tulee olemaan historiallinen näyttö Pickala hengestä, tehden yhdessä vastuullisempaa ja parempaa Pickalaa seuraavaksi 30 vuodeksi.
Toivotan teille kaikille rauhallista joulun aikaa ja onnellista uutta vuotta 2024.
Janne Pelkonen
Toimitusjohtaja